Az üdítő bizonytalanság

A neuroplaszticitásról
2018-03-12
Hogyan törj ki egy rossz szokásból?
2018-03-26

Az üdítő bizonytalanság

A bizonytalanságot senki sem szereti igazán. Legalábbis tapasztalataim szerint, ha megkérdezem valakitől, hogy szereti-e bizonytalannak érezni magát, tízből tízen azt válaszolják, hogy nem. Olyan bölcs mondások, mint pl.: a „járt utat a járatlanért el ne hagyj”, vagy „a biztos rossz is jobb, mint a bizonytalan” is kifejezetten arra intenek, hogy maradjunk a biztos talajon. De biztos, hogy igazuk van?

Nézzük meg egy másik szempontból!

Például előfordult-e már veled bármikor, hogy tanultál valami újat és fontosat, anélkül, hogy bizonytalannak érezted volna magad? Vagy hoztál-e valaha igazán jelentőségteljes döntést anélkül, hogy az érzéseid között ne lett volna jelen legalább egy csipetnyi a bizonytalanság érzéséből?

Amikor már nincs benned egy szemernyi kétség sem, amikor már teljesen biztos vagy a dolgodban, ott már nincs tanulás. Amikor nyugodt vagy és simán mennek a dolgok, nincsen kockázat, de nincs kaland sem, és kevesebb az élmény is.

Bizonytalannak lenni egyet jelent azzal, hogy akkor és ott valami újat tanulsz magadról!

Ideje tehát máshogyan gondolnod a bizonytalanságra.

Már csak azért is, mert a mai világban tényleg minden elég gyorsan változik. Ezért az élet természetes része lett a komplexitás és a bizonytalanság . Lehet ellene küzdeni, próbálhatjuk elkerülni, de ezzel saját fejlődésünk útjába állunk.

Sokszor egyébként amúgy is az van, hogy ha valami ellen küzdesz, az ellenáll és megerősödik. Ha elfogadod, elnyered a hatalmat, hogy megváltoztasd.

A bizonytalanság sokszor aggodalommal vagy félelemmel párosul ami bénítólag hat gondolkodásunkra, nem tudunk igazán a helyzetre összpontosítani, és rossz döntéseket hozunk. Ha a szorongást és a félelmet le tudjuk választani, akkor kapjuk meg a megfelelő kontrollt a bizonytalan érzés felett.

Ehhez először is arra van szükség, hogy fentiek ismeretében picit tudatosabban forduljunk a bizonytalanság és a félelem felé. Figyeld meg jól az érzelmeidet, és nevezd is meg őket! Például egy fontos döntési helyzetben, ha már érzékeled, hogy a bizonytalanság hullámai törnek rád, jó dolog megállni egy pillanatra és nevén nevezni a dolgokat. „Bizonytalannak érzem magam, mert úgy érzem döntenem kell, de több információra lenne még szükségem. Aggódom és félek, hogy a jövőben emiatt a döntés miatt rosszul alakulnak a dolgaim. Nem a bizonytalanság zavar, hanem félelem, amit az érzés kiváltott belőlem.” Ilyenkor hasznos lehet feltenni a kérdést: Mit tennék, ha nem félnék?

Segít az is, ha tudatosítod erősségeidet. Idézz fel emlékeket a múltból, amikor fontos helyzetben jó döntéseket hoztál. Vagy olyan nehéz szituációkat, amelyekben erős voltál, határozott, kitartó, stb. és megoldottad a helyzetet. Az élet tele van nehéz helyzetekkel amiket jól megoldottunk, és ezt hajlamosak vagyunk természetesnek venni, néha azt sem vesszük észre, hogy megszűnt a problémánk.

Irányítsd a figyelmedet azokra a részletekre, amelyeket kontrollálni tudsz, ahelyett hogy különféle szcenáriókat gyártanál a negatív kimenetre vonatkozóan.

És ami a legfontosabb: ha úgy érzed, hogy mindenben biztos vagy, találj egy új kihívást, és élvezd a bizonytalanságot!