Ha a Flow a vidámpark akkor a belépőjegy a tudatos jelenlét

Hogyan legyünk boldogok a munkánkban? Hogyan érjünk el kimagasló eredményeket stresszmentesen?
2019-11-20
FineMinding Útravaló I A képzelet: erő – Mit tanítanak a mesék?
2020-03-03

Ha a Flow a vidámpark akkor a belépőjegy a tudatos jelenlét

Hétköznapjainkat meghatározó élményeink három forrásból származhatnak: fizikai érzeteink, gondolataink, és érzelmeink határozzák meg azt, hogy hogyan érezzük magunkat. Tulajdonképpen ez maga az élet; megélni a gondolatainkat, érzéseinket, és az eseményeket, amelyek történnek velünk. És, hogy mindez milyen élményt okoz, nagymértékben attól függ, hogy mennyire tudja valaki ellenőrzése alatt tartani érzelmeit és gondolatait, vagy hagyja magát sodorni általuk.

Ritka ugyanis az a pillanat, amikor szellemi, érzelmi és fizikai valóságunk szinkronban van egymással. Sokkal inkább jellemző, hogy egymásnak ellentmondó gondolatok, érzelmek, vágyak ütköznek tudatunkban, és ezeket nem igazán tudjuk kordában tartani. Előfordulhat, hogy valaki nehéz feladatot kap a munkahelyén, és szorongást érez, mert nem látja, hogyan fogja tudni megoldani. Közben az élet egyéb problémái, párkapcsolat, pénzügyek, egészség, önmegvalósítás, is elvonhatják a figyelmét. Nyilvánvaló, hogy ilyen tudatállapotban nem tud teljesen elmerülni az adott tevékenységben, és nem is élvezi azt. Egy átlagos napon érzelmi állapotunk az unalom, egykedvűség, szorongás és a nyugtalanság között ingadozik, de szerencsére akadnak örömteli pillanatok is.

Amikor kedvenc tevékenységünknek hódolhatunk, akkor gyakran átéljük a teljes belefeledkezés élményét. Változó, hogy kinek mi okoz örömet. Lehet ez sportolás, túrázás, tánc, utazás vagy akár barkácsolás. És nagyon sokan vannak olyanok is, akik a munkájukba is képesek úgy belefeledkezni, mintha a hobbijuk lenne.

Van itt egy érdekes ellentmondás!

Sokan vágynak arra, hogy ne kelljen dolgozniuk, mégis nagyon kevesen számolnak be intenzív örömteli érzésekről, amikor nem csinálnak semmit. Ritka, hogy valakiben emlékezetes nyomot hagyna az olyan passzív tevékenységekre fordított idő, mint a közösségi háló böngészése, vagy a tévénézés. Kérdezd csak meg az ismerőseidet, hogy mikor érezték magukat legutóbb igazán jól!
A válasz nagy valószínűséggel valamilyen aktív tevékenységről fog szólni.

Ha valaki szereti amit csinál, akkor könnyen tudja összpontosítani a figyelmét még akkor is, ha kifejezetten nehéz a feladat. A külvilág mintha eltűnne, az időérzékelés megszűnik, nem számít semmi más csak a feladat, és a tevékenység öröme. Ez a Flow élmény, amely az örömteli élet lehetőségét villantja fel a hétköznapi élet váltakozó élményei között.

Ez a fajta tökéletes belefeledkezés tehát valamilyen tevékenységet, és ezáltal figyelmi energiát igényel. Minél nehezebb a feladat, annál jobban kell rá koncentrálnunk, ha sikert akarunk elérni.

A Flow élménye csak elmélyült koncentrációval jöhet létre, amikor a tudatunkban nem marad helye egymással ütköző, vagy elkalandozó gondolatoknak. Ezért van szükség a tudatos jelenlétre a Flow élmény létrehozáshoz.

Ha a Flow élmény a vidámpark, akkor a belépőjegy a tudatos jelenlét.”

Tudatosság és tudatos jelenlét alatt most azt értem, hogy észre tudjuk venni, ha elkalandoztak a gondolataink. Elhatározzuk, hogy figyelmünket egy adott dologra koncentráljuk, és a tudatosság akkor következik be, amikor észrevesszük, hogy gondolataink elkalandoztak, majd visszatérítjük figyelmünket a feladatra.

Ez a képesség az örömteli élet lehetőségét is magában hordozza. Elhatározhatjuk azt is, hogy ébren töltött időnk nagy részében azokra a gondolatokra és érzésekre koncentrálunk, amelyek előre visznek és energiával töltenek fel. Olyanokra, mint pl. a biztonság, a nyugalom, vagy a szeretet. És amikor az elménk természetes módon elkalandozik olyan korlátozó elképzelések felé, mint az önkritika, aggodalom, szorongás, irigység, féltékenység, stb. akkor tudatos figyelemmel elengedjük ezeket, és visszatérhetünk a produktív, nyitott állapotba.

Hányszor fordul elő, hogy egy feladathoz, tevékenységhez, vagy valamilyen új szokás kialakításához nem érzünk elég erőt vagy motivációt magunkban?

„Ahhoz, hogy jobbá tegyük az élményeinket, először meg kell tanulnunk koncentrálni és fenntartani a figyelmünket.”

Koncentráció, tudatos jelenlét és Flow élmény tehát kéz a kézben járnak. Ahhoz, hogy a Flow élményt gyakrabban tudjuk megtapasztalni, koncentrációs képességeinket kell fejlesztenünk.

A teljes összpontosítás, azaz az összeszedettség fejlesztése majdnem minden meditációs gyakorlat része. Még az egymás után felbukkanó gondolatok nyomon követése és megnevezése is elmélyült koncentrációt igényel.

A figyelem fenntartási képesség fejlesztésével válhatunk képessé gondolatainkat tudatosan irányítani. Ezáltal nemcsak produktívabbak lehetünk, de az életminőségünk is javul, hiszen tartósabban le tudjuk horgonyozni figyelmünket pozitív élményeinken.

Ezért hoztuk létre ezt a meditációs tréninget, amely első lépésként a légzésre történő elmélyült koncentráción keresztül fejleszti a Flow élmény létrehozásához szükséges képességeket. Emellett segít megerősíteni azt a rugalmas és nyitott szemléletet, melyben hétköznapi életünket is élvezetesebbé, jobbá tehetjük.

Ha érdekel a program, kattints a lenti linkre!