Egészen a 20. század közepéig általános vélekedés volt, hogy a felnőtt emberi agy az idő múlásával egyre csak veszít kapacitásaiból. Az ember memóriája romlik, nehezen tanul új dolgokat, vagy változtat berögzült szokásain. Sok régi mondás szól erről, amiket elég gyakran hallunk, látunk rá élő példákat, esetleg már magunkon is tapasztaljuk ennek egy-két jelét. Ezért könnyen el is fogadjuk ezt.

Pedig ez az egész úgy, ahogy van, tévedés!

Már az 1950-es években is voltak olyan idegtudósok, akik különböző kísérletekkel bizonyították, hogy az emberi agy elképesztő rugalmasságra képes. A legmodernebb diagnosztikai eszközök pedig egyértelműen be is mutatják, hogy agyunk még felnőtt korban is képes újraszervezni, átalakítani, megújítani önmagát. Összefoglaló néven agyunknak ezt a képességét nevezzük neuroplaszticitásnak. Ez a megfogalmazás túl tudományosan hangzik, az egyszerűség kedvéért maradjunk annál, hogy az agy jóval rugalmasabb, jóval többre képes, mint amit a régi mondások sugallnak!

Az persze tény, hogy fiatal korban ez az alkalmazkodó képesség erősebb. De az alkalmazkodás folyamatosan, így idősebb korban is zajlik. Egy 1998-as kutatás[1] alátámasztotta például, hogy még egy 72 éves agyban is keletkeznek új agysejtek! Az agysejtek tehát életünk során nem csak pusztulnak, hanem újak is keletkeznek helyettük. Más kutatások igazolják, hogy a tanulás, a gondolkozás, a meditáció azaz az agy folyamatos tréningben tartása erősíti az agysejtek közötti aktív kapcsolatokat!

Gyakorlatilag nincs az életnek olyan területe, amelyre ez a felfedezés ne lenne kihatással! Az agy sérüléseinek gyógyításában például óriási jelentősége van annak a lehetőségnek, hogy a sérült részek funkcióit átvehetik más területek. Az agy változásra való képessége jól használható különböző mentális betegségek, függőségek kezelésében is, és nem utolsó sorban segíthet megváltoztatni azokat a korlátozó meggyőződéseket, amelyek akadályozzák, hogy a lehetőségeinket jobban kihasználjuk.

Agyad tehát csak akkor tompul el, ha nem használod! Megfelelő tréning segítségével mentális képességeid az életkor előrehaladtával is javíthatók.

És ahhoz, hogy ez így legyen, a következőket érdemes tenni:

  • Tanulj új dolgokat amik érdekelnek. Egy új idegen nyelv, vagy egy új hobbi, mint a főzés, borászat, lakberendezés stb., amelyek elsajátításához bővítened kell lexikális tudásodat, fejlesztik szellemi kapacitásaidat, és új kapcsolatokat létesítenek az agysejtek között!
  • Próbálj ki új sportokat. Bármilyen sport elsajátítása új koordinációt és ezáltal új agyterületek aktiválását jelenti!
  • Fejleszd a memóriádat, a stratégiai gondolkodást, a figyelmi és logikai képességeidet játékosan. A bevásárló lista memorizálása is megteszi, de az olyan játékok, mint a sakk, go, sudoku, póker, vagy a keresztrejtvények, kiváló fejlesztő hatással bírnak. Emellett az interneten számos erre kifejlesztett alkalmazás található. (Én például ezt használom.)
  • Játssz hangszereken, vagy foglalkozz egyéb alkotó tevékenységekkel, mint a rajz vagy a festészet.

És végül de nem utolsó sorban, olvass érdekes dolgokat, mint például a FineMinding. 🙂

[1] Eriksson, P. S., Perfilieva, E., Björk-Eriksson, T., Alborn, A. M., Nordborg, C., Peterson, D. A., & Gage, F. H. (1998). Neurogenesis in the adult human hippocampus. Nature medicine, 4(11), 1313-1317

Leave a Reply