Kezd el használni a Flow erejét a munkádban! - Vezetői meditációk Kamarási Tamással

Kinek készítettük ezt a programot?

Ez egy vezetői meditációs program. Amennyiben felelős vagy mások mások munkájáért, és Flow-alapokon szeretnéd továbbfejleszteni a teljesítményed, akkor ez a program neked szól!

Milyen hosszú a program?

A program hat meditációs gyakorlatból áll. Egy átlagos meditáció negyed óra hosszúságú, így ideális kezdése lehet a napnak. A kurzus teljes időtartama 87 perc.

Kell bármilyen előképzettség a kurzus elvégzéséhez?

Ehhez a programhoz semmilyen elővégezettség nem szükséges! Számítunk a kíváncsiságodra, nyitottságodra, és arra, hogy szívesen megismerkedsz egy új vezetői szemlélettel.

Hogyan kapcsolódik Csíkszentmihályi Mihály a programhoz?

Kamarási Tamás a program megalkotója és a meditációs gyakorlatok vezetője folyamatosan konzultált Csíkszentmihályi professzorral a kurzus megtervezésekor, és a főbb üzenetek megfogalmazásakor. A program – a tanulást segítő online kiegészítésként – tartalmában és szellemiségében szorosan kapcsolódik a professzor úr hivatalos vezetésfejlesztő programjához, a FLIGBY interaktív film-alapú szimulációhoz.

Mit ígér ez a program?

A figyelem-fenntartási képesség fejlesztésével képessé válhatunk arra, hogy gondolatainkat tudatosan irányítsuk. Ezáltal nemcsak produktívabbak lehetünk, de az életminőségünk is javul, hiszen tartósabban le tudjuk horgonyozni figyelmünket pozitív élményeinken.

Ezért hoztuk létre ezt a meditációs tréninget, amely első lépésként a légzésre történő elmélyült koncentráción keresztül fejleszti a Flow élmény létrehozásához szükséges képességeket, majd segít megerősíteni azt a rugalmas és nyitott szemléletet, melyben hétköznapi életünket is élvezetesebbé, jobbá tehetjük.

A Csíkszentmihályi Mihály iránymutatása alapján a FineMinding és a FLIGBY műhelyek koprodukciójában megvalósított program Magyarország első, vezetők számára készített Flow-alapú online meditációs kurzusa.

A FineMinding módszertan újszerű, hatékony és mégis élvezetes útját ajánlja a Flow állapot eléréséhez szükséges képességek fejlesztésének. Kamarási Tamás megközelítésében saját élményű tapasztalatokon keresztül olyan felismerésekre juthatunk, melyek fontos szerepet játszanak az örömteli élet feltételeinek megteremtésében

Csíkszentmihályi Mihály

A program felépítése

Egyedülálló személyes utazás hat találkozás mentén
A programot úgy állítottuk össze, hogy az az elfoglalt vezetők számára is gondolatébresztő, de kellően gyakorlati támogatást biztosítson egy új, és tudatosabb “jelenlét” kialakításához.
A kurzus ennek megfelelően a következő témákat tárgyalja:

1

Első lépés az egyensúly felé - Legyen szó bármilyen tevékenységről, amikor az adott feladat nehézségi szintje összhangban van a képességeinkkel, akkor az ember teste és tudata egyensúlyba kerül. Mindez egy fokuszált, örömteli állapotot eredményez. Ez a "Flow".Első meditációnkban a légzésre irányuló hosszan tartó figyelmet használjuk feladatként arra, hogy a Flow témájával ismerkedők saját élményű tapasztalatot szerezzenek a jelenségről.
2

Cél nélkül nincsen Flow - Ebben a relaxációban a megfelelő célok szükségszerűségének hangsúlyozása mellett elkezdjük tudatosítani azokat a jeleket, amelyek segítenek felismerni a Flow állapotához szükséges feltételeket.
3

Erőfeszítések nélkül - A Flow élmény egy felszabadult, örömteli, mégis produktív állapot. Ez elsőre talán meglepő, de a magyarázat egyszerű: amikor már nem kell erőfeszítéseket vállalni a feladat megvalósítása érdekében, hanem ösztönösen, érezzük, hogy mi a teendő, akkor nyújtunk csúcsteljesítményt. Harmadik meditációnkban azt mutatjuk be, miként lehet belépni ebbe a fokuszált, ugyanakkor felszabadult állapotba.
4

Belépni az áramlásba - Negyedik meditációnkban a figyelem fenntartási képesség erősödésével elkezdhetjük tudatosítani a gondolatok végtelen áramlásának természetét. Gondolatok jönnek és mennek az elménkben, és ha nem figyelünk oda, figyelmünk könnyen elkalandozhat. Sajnos gyakran az olyan kevésbé produktív állapotok felé mozdulunk, mint az unalom, szorongás, frusztráció, aggodalom. Kis gyakorlással viszont könnyen beléphetünk az egyensúlyi állapotba.
5

Meta-tudatosság, avagy vedd kezedbe az irányítást! - Koncentrációs képességünk fejlesztésében a következő lépés annak az állapotnak az elérése, amikor anélkül tudjuk megfigyelni a gondolatainkat, hogy azonosulnánk velük. Ötödik meditációnkban ezzel a képességgel foglalkozunk. Értékítéletünket gyakran befolyásolja, hogy túlságosan azonosulunk feltételezéseinkkel, következtetéseinkkel. Pedig az élet nem feltétlenül csak olyan, amilyennek a mi szemszögünkből látszik.
6

Rezíliencia erősítés, avagy felkészülünk a változásokra! - Hatodik meditációnkban összefoglaljuk mindazt a tudást, melynek segítségével Flow-ba kerülhetünk a hétköznapokban. Ezáltal megerősítjük a rezílienciát, amely biztosítja a veszélyes környezetben történő sikeres alkalmazkodást, enyhíti a stressz negatív hatásait és lehetővé teszi a változások elfogadását, majd azok kezdeményezését. Ennek megfelelően tudatosabban kezeljük gondolataink áramlását, így kiléphetünk az olyan, nem produktív állapotokból, mint pl. az aggodalom, félelem vagy éppen ítélkezés, amelyek beszűkült tudatot eredményeznek.

Ha a Flow a vidámpark, akkor a belépőjegy a tudatos jelenlét

Hétköznapi élményeink három forrásból táplálkoznak: fizikai érzeteink, gondolataink, és érzelmeink határozzák meg azt, hogy hogyan érezzük magunkat. Tulajdonképpen ez maga az élet; megélni a gondolatainkat, érzéseinket, és az eseményeket, amelyek történnek velünk. És, hogy mindez milyen élményt okoz, nagymértékben attól függ, hogy mennyire tudja valaki ellenőrzése alatt tartani érzelmeit és gondolatait, vagy hagyja magát sodorni általuk.

Ritka az a pillanat, amikor szellemi, érzelmi és fizikai valóságunk szinkronban van egymással. Sokkal inkább jellemző, hogy egymásnak ellentmondó gondolatok, érzelmek, vágyak ütköznek tudatunkban, és ezeket nem igazán vagyunk képesek kordában tartani. Egy átlagos napon érzelmi állapotunk az unalom, egykedvűség, szorongás és a nyugtalanság között ingadozik, de szerencsére akadnak örömteli pillanatok is.

Gyakran előfordul, hogy valaki nehéz feladatot kap a munkahelyén, és szorongást érez, mert nem látja, hogyan fogja tudni azt megoldani. Közben az élet egyéb problémái, párkapcsolat, pénzügyek, egészség, önmegvalósítás, is elvonhatják a figyelmét.

Amikor kedvenc tevékenységünknek hódolhatunk, akkor gyakran átéljük a teljes belefeledkezés élményét. Változó, hogy kinek mi okoz örömet. Lehet ez sportolás, túrázás, tánc, utazás vagy akár barkácsolás. És nagyon sokan vannak olyanok is, akik a munkájukba is képesek úgy belefeledkezni, mintha az a hobbijuk lenne.
Van itt egy érdekes ellentmondás!

Sokan vágynak arra, hogy ne kelljen dolgozniuk, mégis nagyon kevesen számolnak be intenzív örömteli érzésekről, amikor nem csinálnak semmit. Ritka, hogy valakiben emlékezetes nyomot hagyna az olyan passzív tevékenységekre fordított idő, mint a közösségi háló böngészése, vagy a tévénézés.

Kérdezd csak meg az ismerőseidet, hogy mikor érezték magukat legutóbb igazán jól! A válasz nagy valószínűséggel valamilyen aktív tevékenységről fog szólni.

Ha valaki szereti amit csinál, akkor könnyen tudja összpontosítani a figyelmét még akkor is, ha kifejezetten nehéz a feladat. A külvilág mintha eltűnne, az időérzékelés megszűnik, nem számít semmi más csak a tevékenység öröme. Ez a Flow élmény, amely az örömteli élet lehetőségét villantja fel a hétköznapok váltakozó élményei között. Ez a fajta tökéletes belefeledkezés tehát valamilyen tevékenységet, és ezáltal figyelmi energiát igényel. Minél nehezebb a feladat, annál jobban kell rá koncentrálnunk, ha sikert akarunk elérni.

A Flow élménye csak elmélyült koncentrációval jöhet létre, amikor a tudatunkban nem marad helye egymással ütköző, vagy elkalandozó gondolatoknak. Ezért van szükség tudatos jelenlétre a Flow élmény létrehozáshoz.

Tudatosság alatt azt értem, hogy észrevesszük, ha elkalandoztak a gondolataink, és ilyenkor képesek vagyunk visszaterelni figyelmünket a feladatra. Ez a képesség az örömteli élet lehetőségét is magában hordozza. Elhatározhatjuk azt is, hogy ébren töltött időnk nagy részében azokra a gondolatokra és érzésekre koncentrálunk, amelyek előre visznek és energiával töltenek fel bennünket. Olyanokra, mint pl. a biztonság, a nyugalom, vagy a szeretet. És amikor az elménk természetes módon elkalandozik olyan korlátozó elképzelések felé, mint az önkritika, aggodalom, szorongás, irigység, féltékenység, stb. akkor tudatos figyelemmel elengedjük ezeket, és visszatérhetünk a produktív, nyitott állapotba.

Legfőbb üzenetünk: tartsuk ellenőrzés alatt a figyelmünket

Az öröm művészete című könyvében Csíkszentmihályi Mihály azt javasolja, hogy ha kivételes életet akarunk élni, akkor ellenőrzés alatt kell tartanunk a céljainkat. Ez ugyanakkor sok energiát igényel, ez az oka annak, hogy gyakran képtelenek vagy kedvetlenek vagyunk az első lépések megtételéhez.
Hányszor előfordult már, hogy egy feladathoz, tevékenységhez, vagy valamilyen új szokás kialakításához nem érzünk elég erőt vagy motivációt magunkban?

Ahhoz, hogy jobbá tegyük az élményeinket, először meg kell tanulnunk koncentrálni és fenntartani a figyelmünket.

A koncentráció, a tudatos jelenlét és a Flow élmény tehát kéz a kézben járnak. Ahhoz, hogy a Flow élményt gyakrabban megtapasztalhassuk, elsősorban a koncentrációs képességeinket kell fejlesztenünk. Erre a teljes összpontosításra, azaz az összeszedettség fejlesztésére készít fel ez a meditációs program.

Szívesen részt vennél a programon? Kérdésed van?

Ha további információkat szeretnél megtudni a programról, vedd fel velünk a kapcsolatot!

Kapcsolatfelvétel