Ha képes vagy egy kis elengedésre, akkor egy kis boldogságban lesz részed. Ha sokszor vagy képes az elengedésre, akkor sok boldogságban lesz részed. Ha teljesen el tudsz lazulni az elengedésben, akkor teljesen boldog leszel.

Buddhista mondás

R engeteg rosszkor jövő, nem támogató impulzus ér minket a mindennapok során már kicsi korunktól kezdve. Ahogyan fejlődünk, rengeteg dolgot tanulunk. Világról és önmagunkról alkotott következtetéseinket, szemléletmódunkat legjobb tudásunk, tapasztalataink, a minket érő behatások alapján alakítjuk. És ezek között vannak támogató, de korlátozó hiedelmek is.

Tapasztalataink szerint rengeteg dologhoz ragaszkodunk, ami nemhogy nem visz előre, hanem csak problémákat generál. Rögzült vélemények, előítéletek, múltból származó megbánás vagy bűntudat, rossz szokások, korlátozó meggyőződések, “történetek” saját magunkról, hogy mit nem tudunk, mire nem vagyunk képesek, és hasonlók.

A helyzetet rontja, hogy gyakran azonosítjuk is magunkat ezekkel a hibás következtetésekkel. Ezzel el is fogadjuk az adott helyzetet, megkötjük a szükséges kompromisszumot még akkor is, ha nem a legjobb számunkra. Lemondunk a megoldás lehetőségéről.

A problémamegoldás tehát sokszor a perspektívaváltással kezdődik. Ehhez pedig nem kell semmi más, csak engedni a kíváncsiságnak, eljátszani újszerű gondolatokkal, kipróbálni szokatlan megközelítéseket. Utazásokat tenni, kalandozni az elme birodalmában.

Hogy jön mindehhez az elengedés?

Az elengedés jelentheti azt, hogy elengedjük romboló gondolatainkat, befejezzük saját magunk bírálatát, felhagyunk az önostorozással. De jelentheti azt is, hogy saját korlátaink erősítése, saját tehetetlenségünk feletti sajnálkozás helyett elfogadjuk, hogy az élet természetes része, hogy folyamatosan változik. Ezért felesleges ragaszkodni a dolgokhoz. És jelentheti azt is, hogy megbarátkozunk a gondolattal, hogy nem vagyunk tökéletesek. Elfogadjuk a gyengeségeinket, hibáinkat és azt, hogy néha hibázunk és rosszul sülnek el a dolgok. Nem adjuk fel a törekvést arra, hogy a legjobb formánkat hozzuk, de megbékélünk a gondolattal, hogy nem vagyunk tökéletesek. Nem kell, hogy tökéletes szülő, partner, munkatárs, barát stb. legyél. Az elég jó is megteszi.

Az elengedés ilyen szempontból közelebb visz a valósághoz. Ahhoz, hogy elfogadjuk az életet olyannak, amilyen, még akkor is, ha néha nehéz. Mert az elengedés erről is szól. Az életben vannak nehézségek, és olyankor természetes, hogy fájdalmat érzünk. Telik az idő és testünk megöregszik, elveszítjük állásunkat vagy nem kapjuk meg a vágyott lehetőséget, pénzügyi válságok rontanak anyagi helyzetünkön, párkapcsolati nehézségekkel szembesülünk és hasonlók. A fájdalmas élményekből nem szükségszerű, hogy szenvedés legyen. A szenvedés attól függ, hogy mennyire ragaszkodunk, azonosulunk egészségtelen hiedelmeinkkel, elégedetlenségünkkel, haragunkkal, vágyainkkal, félelmeinkkel, és így tovább.

A jó hír, hogy a tudatos jelenlét gyakorlásával fel lehet szabadulni a szorongás, a félelem, a becsvágy, az irigység, a teljesítménykényszer és hasonló egészségtelen tudatállapotok okozta szenvedésből, ha elengedjük automatikus reakcióinkat, és ragaszkodásunkat ezekhez.

Mi segíthet mindebben?

●  Gyakorold a tudatos jelenlétet (mindfulness), és ezáltal vedd észre, amikor a figyelmed múltból származó problémák, vagy a jövővel kapcsolatos aggályok felé fordul
●  Fordítsd a figyelmedet belső világod, gondolataid, érzelmeid felé, és tudatosítsd azok folyamatosan változó természetét
●  Vedd észre, és vizsgáld meg a nézeteidet, előítéleteidet a dolgokról: mi a jó és mi a rossz, helyes és helytelen, szép vagy csúnya, fekete vagy fehér, és vizsgáld meg, van-e bármilyen igazság a nézeteddel szemben álló meggyőződésben?
●  Vizsgáld meg azokat a képeket, érzelmeket, félelmeket, sérelmeket, bűntudatot, csalódásokat, vágyakat, amelyek gondot okoznak. Mi az a gondolat, történet vagy érzés, amit ideje lenne elengedned?
●  Tudatosítsd azokat a dolgokat, amelyek már ma is elégedettséggel töltenek el
●  Éld át minél gyakrabban az együttérzés, hála és nagyvonalúság, önzetlenség élményét

Fejlesztendő kompetenciák

1

Önreflexió képessége

2

Együttérzés

3

Hála

4

Nagyvonalúság

5

Előítéletektől, szélsőségektől mentes gondolkodás

6

Előítéletektől, szélsőségektől mentes gondolkodás

Olvasd el az ehhez a pillérhez tartozó érdekes cikkeket, írásokat!

Ha szeretnéd megtudni, miként hasznosíthatod az első pillér adta tudást a hétköznapokban, akkor olvasd el az ide tartozó elgondolkodtató írásokat!

Megnézem a cikkeket

A FineMinding négy pillére

1

Ismerd meg az elméd!

Áss a problémáid mélyére és világíts be oda is, ahova még soha!
2

Válts Perspektívát!

Ébreszd fel a változás iránti kíváncsiságod! keretezd át a fejlődésed gátló helyzeteket!
3

Engedd el!

Engedd el az önmagadról alkotott téves meggyőződéseid!
4

Valósítsd meg!

Gyakorold a figyelem fenntartását és váltsd valóra, amit elterveztél!